Choć prawdziwej zimy póki co nie widać, to jednak temperatura powietrza zwłaszcza nocą oscyluje wokół 0 stopni. Jednak nie dla wszystkich chłód jest zmartwieniem. Z niższych temperatur korzystają zwolennicy morsowania – kąpieli w zimnej wodzie. Wydaje się, że z roku na rok zyskują one coraz więcej zwolenników, przekonanych o dobroczynnym wpływie zimnej wody zarówno na dobrostan fizyczny jak i psychiczny. Bez wątpienia wielki wpływ na renesans morsingu wywarł Wim Hof, Holender szczycący się kilkoma niezwykłymi rekordami związanymi z długotrwałym przebywaniem w niskich temperaturach. „Iceman” zdobył Mount Everest w samych szortach, ustanowił także rekord przebywania w lodowej kąpieli, wynoszący obecnie 1 godzinę i 52 minuty.

Ponieważ krioterapia znana jest medycynie od dziesięcioleci, postanowiliśmy przyjrzeć się udowodnionym naukowo korzyściom płynących z zimnych kąpieli.

1. Krioterapia redukuje nasilenie stanów zapalanych w organizmie a także obniża poziom bólu.
Sprzyja także szybszej regeneracji po kontuzjach nabytych w skutek uprawiania sportu.
Lekarze od dość dawna zalecali stosowanie okładów z lodu na bolesnych miejscach. Zwiększają one miejscowe krążenie krwi, co przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek i redukuje ból.

Opublikowane w roku 2000 wynika badań wskazywały, że krioterapia redukuje bolesne symptomy reumatoidalnego zapalenia stawów. Zimne kompresy są w stanie także ograniczyć ból mięśni wywołany intensywnymi ćwiczeniami. Jeden z eksperymentów wykazał, że zanurzenie całego ciała w zimnej wodzie wywiera korzystniejszy efekt przeciwbólowy niż kriokomora.

2. Redukcja tkanki tłuszczowej
Jak wykazały badania, zimna kąpiel zwiększa tempo metabolizmu równie skutecznie jak intensywny trening. Nic w tym dziwnego, niska temperatura zewnętrzna wymusza na organizmie większa pracę w celu utrzymania prawidłowej temperatury ciała.
Dodatkowo krioterapia zwiększa ilość tzw. brązowej tkanki tłuszczowej, wywierającej ogólnie dobroczynny wpływ na cały organizm. Wyniki badań sugerują, że brązowy tłuszcz
może pomóc kontrolować poziom cukru we krwi i poprawić poziom insuliny, co zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2.

3.  Infekcje i stany zapalne
Stan zapalny to nic innego jak reakcja układu odpornościowego na infekcję. Bywa jednak i tak, że organizm przesadzi, wprowadzając ciało w przewlekły stan zapalny. Badania sugerują, że konsekwencji może wiązać się to z wieloma problemami zdrowotnymi, takimi jak zwyrodnienia stawów, cukrzyca, depresja a nawet nowotwory.
Eksperymenty wykazały silny przeciwzapalny efekt krioterapii w jej rożnych formach.

4. Demencja i zaburzenia poznawcze
Badania z roku 2012 sugerują, że krioterapia może być skuteczną metodą na zmniejszenie stanów zapalnych leżących u podłoża demencji starczej a także innych zaburzeń poznawczych związanych z procesem starzenia się organizmu.

5. Zapobieganie i leczenie nowotworów
Ponieważ krioterapia może zmniejszyć stan zapalny, potencjalni może także zmniejszać ryzyko zachorowania na raka.
Jak dotąd nie ma dowodów na to, że krioterapia może leczyć raka już po rozwinięciu się choroby. Jednak krioterapia medyczna jest dobrze znanym sposobem leczenia niektórych postaci raka.
Lekarze stosują krioterapię miejscową w celu zamrożenia komórek nowotworowych na skórze lub szyjce macicy pacjenta w celu ich usunięcia.

6. Zaburzenia lękowe i depresja
Badania z roku 2008 wykazały, że w przypadku jednej trzeciej osób dotkniętych depresją lub stanami lękowymi, krioterapia zmniejszyła niekorzystne objawy o ponad 50 %. Jest to znakomity rezultat.

7.  Migrenowe bóle głowy
Miejscowa krioterapia krioterapia może pomóc w zapobiegać migrenowym bólom głowy . W badaniu z 2013 r. Naukowcy zastosowali krioterapię na szyjach osób z migreną . Zmniejszyło to ich nasilenie.

8. Poprawa stanu skóry
Krioterapia poprawia ogólny stan skóry poprzez stymulację mikrokrążenia krwi.
Lepiej dotlenione i odżywione tkanki to także zapobieganie powstawania np. cellulitu czy  niekorzystnych zmian skórnych.

Referencje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5816841/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23535078
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5954866/