Ciepła i deszczowa jesień dla wielu z nas oznacza rozpoczęcie sezonu grzybobrań. Tradycja ta kultywowana jest w Polsce od pokoleń i ma rzesze wiernych zwolenników.
Nic w tym dziwnego – grzyby obok powszechnie znanych walorów smakowych posiadają także szereg właściwości leczniczych, wykorzystywanych od tysiącleci min. w tradycyjnej medycynie Dalekiego Wschodu. W tym artykule przyjrzymy się także wartościom odżywczym grzybów i możliwym korzyściom zdrowotnym wynikającym z ich spożywania.

Nowotwory

Grzyby są bogatym źródłem przeciwutleniaczy a ich funkcja w naszym organizmie polega na eliminacji wolnych rodników tlenowych, uszkadzających komórki organizmu. Wywołuje to przewlekły stan zapalny który w świetle aktualnych badań stanowi podłoże wielu chorób przewlekłych.

Według amerykańskiego National Cancer Institute zawarte w grzybach antyoksydanty mogą pomóc w zapobieganiu powstawania nowotworów takich jak np. rak płuc, prostaty czy piersi.
Chodzi tu głównie o naturalnie występujące w grzybach selen, witaminę D i cholinę. Jeśli chodzi o tę ostatnią substancję, to badania wykazały że jej regularne spożywanie może zmniejszać ryzyko rozwoju niektórych typów raka

Grzyby reishi ( ganoderma lucidum ) znane są  w Azji od ponad 2 tysięcy lat. W medycynie Dalekiego Wschodu gatunek ten uważany jest niemal za panaceum. Badania naukowe potwierdziły pozytywne właściwości grzybów reishi, polegające min. na stymulowaniu układu odpornościowego. Badacze z Cancer Research Laboratory Methodist Research Institute wykazali, że zawarte w nich polisacharydy i saponiny hamują namnażanie (proliferację ) komórek nowotworowych raka płuc a także wywołują proces obumierania (apoptozę) komórek  raka prostaty PC-3.

Cukrzyca

Błonnik pokarmowy pomaga w leczeniu wielu schorzeń, w tym także cukrzycy typu 2.
Porcja 100g grzybów zawiera około. 1, 5 grama tej cennej dla naszego zdrowia substancji.
Warto wspomnieć także, że grzyby są pokarmem o niskim indeksie glikemicznym (IG) a zawarty w nich błonnik wywołuje uczucie sytości.

Według badań opublikowanych w Journal of Functional Foods  regularnie spożywane pieczarki wykazują działanie prebiotyczne co w konsekwencji prowadzi do rozwoju korzystnej mikrobioty jelitowej. „Dobre” bakterie wspierają produkcję krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych ( propionian i bursztynian), a to z kolei wpływa na ekspresję genów zarządzających produkcją glukozy.

Pamięć i mózg

Naukowcy z amerykańskiego uniwersytetu Penn State doszli do wniosku, że występujące min. w pieczarkach przeciwutleniacze ergotioneina i glutation mogą pomóc w zapobieganiu chorobom neurodegeneracyjnym mózgu, takim jak Parkinson i Alzheimer. Zalecają oni spożywanie porcji przynajmniej 5 pieczarek dziennie.
Z kolei badacze z National University of Singapore twierdzą, że regularne spożywanie grzybów zmniejsza ryzyko wywołanego wiekiem spadku funkcji poznawczych. Analiza wykazała, że ​​spożywanie dwóch ok 150 gramowych porcji gotowanych grzybów tygodniowo może prowadzić do zmniejszenia zagrożenia demencją o 50 %.

Serce i układ krążenia

Zawarty w grzybach potas i witamina C zmniejszają ryzyko powstawania nadciśnienia i innych chorób układu krążenia. Potas pełni ważną funkcję w regulacji ciśnienia krwi a dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek jest wysokie i wynosi około 4700 mg.

Istnieją także dowody na to, że spożywanie beta-glukanów zawartych w błonniku może obniżać poziom cholesterolu we krwi . Beta-glukany występują powszechnie w ścianach komórkowych wielu gatunków powszechnie dostępnych grzybów.

Podsumowanie

Grzyby wykazują szereg niezwykle interesujących właściwości prozdrowotnych, z których  znacząca cześć potwierdzana jest przez współcześnie prowadzone badania naukowe. Po raz kolejny okazało się, że w kultywowanych przez przodków tradycjach zawartych jest wiele ważnych dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia informacji. Co wspierało ludzi od pokoleń może również wesprzeć nas, żyjących w niespokojnych, bardzo zmiennych ale i ciekawych czasach.

Źródła:

https://exp-oncology.com.ua/article/6746/anticancer-substances-of-mushroom-origin
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0367326X10001358
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4320875/